Allemoal biejein is bèter es allein

Op 4 februari 2018

Voor de bordenactie van februari, kiezen we voor een groot geel hart.  Het is tenslotte de maand van Valentijn.

Maar het hart staat ook voor meer dan dat.  Binnenkort vormen de inwoners van Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek immers samen de nieuwe gemeente "Oudsbergen".   We kunnen maar beter zorgen dat we elkaar graag zien, want we zullen de toekomst samen tegemoet gaan.

Misschien heeft u bedenkingen bij de fusie, misschien bent u dolenthousiast.  Feit is dat de fusieoperatie bedoeld moet zijn om u beter van dienst te kunnen zijn.

Lees even mee in de inleiding van ons programma:

BOEIENDE TIJDEN

We staan voor boeiende tijden.  De wereld lijkt steeds kleiner te worden.  Onze leefwereld reikt verder dan onze eigen gemeente, we reizen met het grootste gemak de hele aardbol af.  Tegelijk ontmoeten we ook rond onze eigen kerktoren steeds meer mensen met een geschiedenis in een ander land.

Verder worden mensen steeds ouder, waardoor de verschillen in leeftijd binnen een bevolking, ook binnen onze gemeente, groter worden.

De toenemende verschillen in onze samenleving stellen ons voor uitdagingen.

De N-VA is ervan overtuigd dat een diverse samenleving kan werken, op voorwaarde dat iedereen samenwerkt en voor elkaar zorgt.  En dat begint heel lokaal, op het gemeentelijke niveau.

Een andere voorwaarde om een samenleving te laten werken, is dat iedereen zich goed voelt in zijn of haar gemeente, dat het er fijn thuiskomen is.  Elke inwoner moet trots kunnen zijn op zijn heimat en weten waar deze gemeente voor staat.

Nu de fusie tussen Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek voor de deur staat, is het essentieel dat er voor de gemeente Oudsbergen een langetermijn visie wordt ontwikkeld.  Dit is volgens ons immers iets waar het de laatste decennia schromelijk aan heeft ontbroken.

FUSIE

Door de fusie krijgt onze gemeente een nieuwe naam.  We wonen niet alleen in Opglabbeek Centrum, Ellikom, Neerglabbeek, Nieuwe Kempen, Gruitrode, Wijshagen, Meeuwen of Louwel, maar OOK in Oudsbergen.

De N-VA gelooft in gemeentelijke schaalvergroting.  Tegelijk weten we dat deze fusie een louter politiek manoeuvre is van een partij die in principe niet in gemeentelijke fusies gelooft, maar wel op zoek is naar het behoud van de lokale macht.

De N-VA vindt het dan ook belangrijk dat er volop wordt ingezet op de voordelen die een fusie voor U kan brengen.  De schaalvergroting moet immers een efficiëntieoefening zijn, die toelaat dat er minder bestuur is en meer gemeente, terwijl uw eigen dorpskern haar typische identiteit behoudt of uitbouwt.

NATUUR-LIJK OUDSBERGEN

Hoewel Oudsbergen vele troeven heeft, komen deze te weinig tot uiting.  Een duidelijk plan voor het invullen van onze uitgestrekte gemeente is essentieel om Oudsbergen op de kaart te zetten. De dorpskernen moeten bruisen, terwijl onze natuur moet uitnodigen tot rust. Voor de N-VA zou de slogan “Natuur-lijk Oudsbergen” perfect van toepassing kunnen zijn op onze gemeente.  Wie op zoek is naar een gezellige gemeente, waar het goed toeven is, wie op zoek is naar een oase van rust of een decor om te sporten, zou onmiddellijk aan Oudsbergen moeten denken.

DE N-VA IN OUDSBERGEN

Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen in Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek kwam de N-VA voor het eerst op het toneel.  Ondertussen hebben we kennisgemaakt met de lokale politiek en zien we nog duidelijker waar het beter kan.  Door ons politiek engagement zijn we ons ook nog meer gaan interesseren voor de samenleving en hebben we onze netwerken verder uitgebouwd.

We staan erop om met een heel concreet en realistisch programma naar de verkiezingen te trekken.  We kiezen voor bekwame kandidaten, zodat u al uw vertrouwen in ons kan stellen.

We willen gaan voor een open, efficiënt en eerlijk bestuur, waar het algemeen belang steeds centraal staat.

Tegelijk zijn we erg benieuwd naar wat u denkt.  We trekken de straat op om u te ontmoeten, maar u kan ons ook via andere kanalen bereiken.  Contacteer ons gerust via oudsbergen [at] n-va.be, of spreek één van onze bestuursleden aan.