Enige bedenkingen bij de begroting 2017

Op 19 december 2016, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Financiën en Begroting, Gemeenteraad

Nog snel geld bij de burgers halen om dan tegen 2018 een belastingverlaging aan te kondigen?

Uiteraard kon onze fractie niet akkoord gaan met de voorgestelde begroting.  Al jaren vragen wij een belastingverlaging, maar opnieuw krijgen we geen gehoor.  Nochtans zijn er dit jaar enkele gemeenten die wel het goede voorbeeld geven, zoals Peer, Bilzen en Riemst.

Ons voorstel is overigens allesbehalve onrealistisch.  De gemeente genereert immers een jaarlijks overschot van +/- 1 miljoen euro, en dat op een totaalbudget van +/- 13 miljoen euro.  Vindt u het normaal dat niets daarvan terugvloeit naar de inwoners?  Moet een gemeente werkelijk zoveel overschot oppotten?

Daarenboven blijkt het zo te zijn dat het niemand anders is dan u, die zorgt voor de stijgende inkomsten.  Het zijn immers vooral de stijgende salarissen van onze inwoners die de jaarlijkse inkomsten van de personenbelasting doen stijgen.

Zou het kunnen zijn dat het gemeentebestuur nu nog even een buffer wil inbouwen, op kap van de inwoners wel te verstaan, om dan tegen de verkiezingen in 2018 te roepen hoe financieel gezond ze de gemeente hebben kunnen maken?  En om dan wel de belastingen te verlagen, net voor de verkiezingen?

En dan nog een paar dingen.

Onze eerdere voorstellen in verband met een aanpassing van de belasting op drijfkracht, drankslijterijen en reclamedrukwerk werden niet overgenomen.  Jammer, dan maar, voor de lokale horeca en KMO’s?

Ook de verdoken belastingverhoging van Limburg.net werd stilletjes verzwegen. Door de directe inning van Limburg.net moet de gemeente zo maar even 400.000 euro minder uitgeven. Maar merkt u daar iets van?  Ook dit had toch minstens moeten terugvloeien naar u, toch?

Of is die buffer nodig voor iets anders?  Is men bang dat het project rond de Commanderij duurder zal uitvallen dan gebudgetteerd?  We betreuren alleszins het feit dat er slechts één schatting gebeurde voor de aankoop van de vervallen Commanderijhoeve.  755.000 euro is toch niet niks, misschien toch de moeite om eens een tweede mening te vragen.

En wat denken de inwoners van Opglabbeek eigenlijk over dit prestigeproject?  Opnieuw in de buidel tasten om opnieuw een cultureel centrum te bouwen?  Dat hadden ze toch nog maar net gedaan, om “Den Ichter” op te richten?  Twee splinternieuwe cultuurcentra in weldra één gemeente? Is dat niet van het goede te veel?