N-VA en MG willen in oktober zonder verkiezingsborden naar de verkiezingen

Zoals we allemaal weten worden er in oktober van dit jaar lokale verkiezingen georganiseerd. Het spreekt voor zich dat elke politieke partij haar kandidaten en haar programma zo goed mogelijk kenbaar wil maken bij het kiespubliek. Traditioneel wordt onze gemeente dan ook weer het toneel van een arsenaal aan aanplakborden, die, met honderden tegelijk en verspreid over de verschillende dorpskernen en langs velden en wegen, meestal niet zo’n fraaie aanblik vormen. Wanneer de affiches dan ook nog eens afgeregend worden of wanneer de borden omwaaien, is het helemaal niet mooi meer om te zien. Het grote aantal affiches vormt bovendien een aanslag op ons milieu en is ook nog een keer een dure affaire. Men moet zich de vraag stellen of deze borden vandaag nog wel verantwoord zijn. Er zijn voldoende andere mogelijkheden om de kandidaten en de programma’s tot bij de mensen te brengen. De meeste mensen hebben toegang tot digitale informatie en sociale media. Bovendien kan er, indien gewenst, nog steeds gewerkt worden met raamaffiches of gemeentelijke aanplakborden in de verschillende dorpskernen.

Daarom stellen de oppositiepartijen van Meeuwen-Gruitrode, met name M-G en de N-VA, gezamenlijk voor om komaf te maken met deze borden. Het gaat hierbij om een “gentleman’s agreement”, waarbij de verschillende partijen overeen komen om vanaf nu zonder aanplakborden in tuinen en weiden campagne te voeren. Uiteraard kan dergelijke overeenkomst alleen, wanneer alle partijen akkoord zijn. Indien één partij niet akkoord gaat, zien de huidige oppositiepartijen zich genoodzaakt om zelf ook opnieuw met borden aan de slag te gaan.