N-VA vraagt dat ook Meeuwen-Gruitrode het openbaar vervoer voor jongeren stimuleert

Op 26 mei 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Jeugd & Senioren, Mobiliteit en openbare werken

Op de gemeenteraad van 26 mei 2016 stelde de N-VA de vraag of onze gemeente een tussenkomst wil voorzien in de zogenaamde "Buzzy Pazz", een busabonnement voor jongeren.  Vele andere gemeenten (zoals ook onze buren Opglabbeek, Bocholt en Bree) springen immers wel bij in de kosten van dergelijk abonnement (https://www.delijn.be/nl/zakelijk-aanbod/steden-gemeenten/zeven-pijlers/...).

Wanneer jongeren en hun ouders op deze manier een financieel steuntje in de rug krijgen, kiezen ze wellicht makkelijker voor het openbaar vervoer.  Vele secundaire scholen liggen immers niet op wandel- of fietsafstand van onze gemeente.  Bovendien zoeken jongeren graag eens de grotere stadscentra op om elkaar te ontmoeten.  Ook in een landelijke gemeente als de onze moet het zaak zijn om het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen te stimuleren, zodat de auto zo veel mogelijk op stal kan blijven en de wegen optimaal gevrijwaard worden voor de zwakkere weggebruiker.