Verslag gemeenteraad (27 september 2021)

Op 30 september 2021

De eerste gemeenteraad van september was er eentje met een nieuwe burgemeester en de agenda was rijk gevuld.

Door het opstappen van de vorige burgemeester kwam er natuurlijk een hele cascade op gang van nieuwe benoemingen. Een nieuwe burgemeester, een nieuwe voorzitter, een nieuwe schepen, een nieuw gemeenteraadslid en de vervanging van allerlei personen in allerlei organen.

Wat ook nieuw was, was het audiosysteem. Dat audiosysteem zou in het vervolg zorgen voor het verslag van de gemeenteraad. Elk lid van het schepencollege kreeg bijgevolg een bakje met een microfoon voor zijn of haar neus. En elke fractievoorzitter. Maar de andere raadsleden werden dus blijkbaar verondersteld om zich vooral in stilte bezig te houden de komende tijd.  Door de coronamaatregelen stonden alle stoelen bovendien nog ver uit elkaar, waardoor het onmogelijk was om snel of spontaan het woord te nemen. Het bakje met de microfoon moest van de ene naar de andere worden geschoven en dat kon dus meters van elkaar zijn. Voor de oppositiefracties vond ik dat persoonlijk wel problematisch.  Het haalt elke dynamiek uit het debat en het beknot de mogelijkheden die de oppositie heeft om het beleid onder de loep te nemen. De klacht is ondertussen overgemaakt aan de voorzitter en de algemeen directeur.

Het eerste punt op de agenda was de officiële melding dat we sinds enige tijd een nieuwe burgemeester hadden. Vervolgens richtten de verschillende fracties een woordje tot hem om hem te feliciteren. We konden niet nalaten om daar toch ook enkele kritische kanttekeningen bij te plaatsen. De burgemeesterswissel was blijkbaar niet erg vlot verlopen en de onenigheid binnen de meerderheid was overduidelijk. Onze tussenkomst was het vervolg van een sprookje dat in januari 2019 begon, maar dat geen garanties bood op een happy end (u kan het hier lezen).

Door het vertrek van de vorige burgemeester en de benoeming van de nieuwe burgemeester, diende er officieel te worden beslist om het vrijgekomen schepenambt in te vullen. Op onze vraag welke overwegingen ertoe hadden geleid om inderdaad een nieuwe schepen aan te duiden – er was namelijk ook de keuze om het met een schepen minder te doen – werd er geen antwoord gegeven. We hebben ons dan ook onthouden. Vooral omdat het ontbreken van één schepen klaarblijkelijk weinig problematisch was. Een van de schepenstoelen was immers al enige tijd onbezet.

Eén van de volgende agendapunten was de aankoop van een grond met gebouw ter hoogte van de Hoeverkerkweg (naast de voormalige zaal Vona). Ons raadslid Renaud Hamal vroeg naar een bredere visie op deze zone. In het verleden is er immers sprake geweest van een toegangspoort naar de Kleine Beek / Bosbeekvallei. Hij haalde aan dat het weinig zin had om nu en dan een gebouw te kopen, zonder een duidelijk plan te hebben dat ook een meerwaarde biedt voor de inwoners. Die bredere visie bleek voorlopig nog erg weinig om het lijf te hebben. Iets dat we zeker zullen opvolgen dus.

Ook ging het over de tweede uitbreiding van het skatepark in Opglabbeek, voor een bedrag van 150.000 euro. We hebben dit punt goedgekeurd, maar stelden ons wel vragen bij de motivatie van de uitbreiding. Wie had hierom gevraagd? Hoeveel jongeren maakten gebruik van het skatepark? Had het gemeentebestuur een bepaalde toekomst in gedachten voor het skatepark? Renaud Hamal haalde terecht aan dat er bij de besteding van dergelijk bedrag toch op zijn minst een argumentatie moet worden gegeven en dat er ook steeds oog moet zijn voor proportionaliteit. Een heleboel (sport)verenigingen hebben immers nooit dergelijk bedrag mogen ontvangen. Wat maakt dan dat het ene project wel gefinancierd wordt en het andere niet? Een duidelijk antwoord hebben we helaas niet gekregen.

Verder mochten we horen dat de gemeente zich zou engageren in een energie- en klimaatpact. Prima natuurlijk, alleen merken we daar nog zo weinig van. Er worden enorme inspanningen verwacht tegen 2030, op het gebied van ontharding, waterhuishouding, bomen, laadpalen... maar waar ligt het concrete plan? Er werd ons een toelichting beloofd in een aparte, besloten zitting. Jammer dat zulks niet openbaar en fier kan worden toegelicht. Hoewel we niet bevoordeeld willen zijn, belooft dit toch weinig goeds.

Met betrekking tot de Kerkfabrieken werden de jaarlijkse budgetten toegelicht. Spijtig genoeg hebben we nog altijd heel weinig inzage in de concrete afspraken die er gemaakt zijn met de Kerkfabrieken omtrent nevenbestemmingen en herbestemmingen van de gebouwen. De bevoegde schepen haalde (terecht) aan dat dergelijke herbestemmingsprojecten moeten groeien vanuit de omwonenden en vanuit de parochie. Akkoord, maar het maakt dan wel een groot verschil of een gemeentebestuur dergelijke initiatieven ondersteunt of niet. En daar knelt het schoentje...

Binnenkort zal de judo kunnen beginnen aan de bouw van haar nieuwe onderkomen op de sportzone van Meeuwen.  Zoals we weten hebben de drie andere projecten, waaronder een instructiezwembad en een trampolinehal, zich ondertussen teruggetrokken. En plots wordt er nu een openmarktbevraging georganiseerd, die slechts voor 2 maanden geldig is. Enkel dus voor ondernemers die al een concreet project voor ogen hebben en een dossier hebben opgebouwd. Onze fractie vindt het onbehoorlijk dat de marktbevraging nu pas gebeurt en dat de bevraging niet gedurende langere tijd open blijft. De bevoegde schepen gaf toe dat men een bepaalde ondernemer op het oog had. Uiteraard is het goed dat er interesse is, maar deze procedure lijkt heel erg op “ons kent ons” en een marktbevraging op maat. Uiteraard wensen we ondernemende mensen veel succes toe, maar tegelijk vinden we dat iedereen gelijke kansen verdient.

Een van onze toegevoegde vragen handelde over de verschillende stappen en de bijhorende uitgaven en overeenkomsten die al zijn gemaakt omtrent de Commanderijsite in Gruitrode. De gegevens die we in juni al hadden gevraagd en die ons toen ook waren beloofd, hadden we immers nog steeds niet ontvangen. Op onze vraag waar ze bleven, meldde de schepen dat hij ze op 15 oktober zou toelichten. In een besloten zitting, dus zonder pers en publiek. En terwijl niet eens met de andere fracties werd gecheckt of die datum überhaupt wel mogelijk was.  Onaanvaardbaar toch? We laten dit dossier zeker niet los. Iedere burger heeft recht op de volledige informatie. Het gaat tenslotte om uw belastinggeld.

Onze collega’s van Open Oudsbergen hadden een vraag over de wolf en de houding van het gemeentebestuur ten opzichte van de wolf. Het werd een geanimeerde discussie, niet onlogisch in een gemeente die al heel wat wolvenaanvallen te verduren heeft gehad. Zelf drong ik aan op een betere informatieverstrekking naar de burgers toe en een aanspreekpunt op de gemeente voor wie op zoek is naar een betere bescherming van zijn vee. Niet iedereen vindt immers zijn weg in het kluwen van subsidies en organisaties. Bovendien vond ik de informatie op de gemeentelijke website bijzonder karig. Onze gemeente was zo ernstig getroffen door wolvenaanvallen en bij het intikken van “wolf” op de website verscheen er maar één “hit”. Een droge en korte algemene beschrijving. Weinig behulpzaam voor wie op zoek was naar concrete ondersteuning. (Ondertussen hebben we kunnen vaststellen dat de boodschap is aangekomen en dat de informatie op de website veel uitgebreider is, waarvoor onze dank).

Er waren nog veel meer punten op de agenda, maar ik zal u niet langer ophouden. Het was bijna middernacht toen we de raadszaal verlieten. Net op tijd om mijn auto niet in een pompoen te zien veranderen.

Frieda Gijbels (fractievoorzitter N-VA Oudsbergen)