Bestuur en financiën

Het bestuur van een gemeente mag geen ver-van-mijn-bed show zijn.  Een gemeente wordt immers bestuurd door middel van uw belastinggeld.  Wij vinden het erg belangrijk dat het gemeentelijke beleid op een heldere en open manier wordt gecommuniceerd naar de inwoners en de ondernemers toe.  

Het gemeentelijke bestuur moet klein en slagkrachtig zijn.  Omdat er vanaf 1 januari geen aparte OCMW-raad meer is, vindt N-VA Oudsbergen het bijzonder belangrijk dat er voldoende gemeenteraadsleden zetelen met een sociaal profiel,  zodat zij de belangen van onze inwoners die het minder breed hebben, goed verdedigen.  

De gemeentelijke belastingen moeten eerlijk en overzichtelijk zijn.  In het kader van de gemeentefusie heeft het gemeentebestuur besloten om de aanvullende personenbelasting (APB) en de opcentiemen op de onroerende voorheffing in beide gemeenten gelijk te schakelen.  Dit betekent echter niet voor iedere inwoner een belastingverlaging, ondanks de schuldlastenverlaging die door de fusie werd bekomen. De opcentiemen werden immers verhoogd voor de inwoners van Meeuwen-Gruitrode, waardoor vooral de mensen met een lager inkomen benadeeld zijn.  De N-VA wil deze opcentiemen verlagen, aangezien anders niet alle inwoners genieten van de voordelen van de gemeentefusie.

Inwoners betrekken bij het beleid

  • We willen dat er een duidelijke gemeentevisie komt, die op verschillende plaatsen wordt herhaald en geafficheerd.  Beleidsbeslissingen worden telkens aan deze visie getoetst.  Zo wordt voor alle inwoners en betrokkenen duidelijk waar Oudsbergen voor staat. 
  • Er moet een heldere communicatie zijn over de belangrijkste beleidsdomeinen.  Deze informatie is beschikbaar op de gemeentelijke website en in het infoblad. 
  • Duidelijke grafieken laten de cijfers van de gemeente zien en de evolutie.  Een gemeentelijk ambtenaar is bevoegd voor het “vertalen” van het gemeentelijk beleid naar klare taal. Aan cijfers over woninginbraken, zwerfvuil, afval, energieverbruik, milieubeheer, … worden sensibiliseringscampagnes gekoppeld.  Inwoners worden aangespoord om actief mee te werken aan een verbetering van de cijfers.
  • Er worden hoorzittingen en werksessies met effectieve inspraak georganiseerd alvorens grote projecten, met aanzienlijke impact op de leefomgeving of het budget, worden aangevat.  Op deze manier worden deze projecten ook gedragen en uitgedragen door de inwoners.  Uiteraard moeten de knopen uiteindelijk worden doorgehakt door de politici, die door de Oudsbergenaren werden verkozen.  Hoorzittingen na de feiten zijn wat ons betreft zinloos en geven een vals gevoel van inspraak.
  • Er wordt een vragenuurtje ingelast na elke gemeenteraad, zodat inwoners de kans krijgen om de gemeenteraadsleden te bevragen.
  • Er wordt onderzocht of het financieel haalbaar is om de gemeenteraad te livestreamen, zodat mensen van thuis uit de gemeenteraad kunnen volgen en zo meer betrokken worden.

Efficiënt beleid

  • Het schepencollege is minimaal in grootte, maar bestaat uit onderlegde personen met een prominente rol.  De N-VA wil maximaal 6 schepenen vanaf 1 januari 2019, hetgeen ruim voldoende is voor een gemeente van 23.000 inwoners.  Wat ons betreft worden de schepenambten gelijk verdeeld onder mannen en vrouwen.
  • De vertegenwoordigers in intercommunales / intergemeentelijke samenwerkingsverbanden lichten jaarlijks de werking en de jaarrekening van de intercommunales toe.  In dat opzicht is het belangrijk dat deze personen ook de juiste competenties hebben om hun rol optimaal uit te voeren en onze gemeente goed te kunnen vertegenwoordigen.
  • Het voorzitterschap van de gemeenteraad wordt niet langer door de burgemeester waargenomen, maar door een ander gemeenteraadslid.  Dit komt het debat tijdens de gemeenteraad ten goede.
  • Ook de oppositiefracties kunnen beroep doen op een deeltijds medewerker om dossiers voor te bereiden. 

Aandacht voor sociaal beleid

  • Leefloners worden geactiveerd en ingeschakeld in de gemeenschapsdienst, zodat de stap naar de reguliere arbeidsmarkt kleiner wordt.
  • Jongeren in kansarmoede worden opgespoord en begeleid (huiswerkbegeleiding, ondersteuning voor lidgelden, buddies, rolmodellen…).  Een tussenpersoon tussen de sociale dienst en de scholen kan potentiële problemen detecteren en contacten leggen voor een begeleidingstraject.
  • Er wordt een “fietsbibliotheek” ontwikkeld, waar kinderfietsen voor verschillende leeftijden uitgeleend kunnen worden aan een zachte prijs.
  • Mensen met een beperkt budget worden gehoord en er worden inspanningen gedaan om een sociaal isolement te voorkomen.  Er worden oplossingen voorzien om de mobiliteitsproblematiek van deze mensen op te lossen (inzetten van het gemeentelijk wagenpark, fietsenuitleen, computers, …).
  • Er is een samenwerking tussen de Sint Vincentiusvereniging en de sociale dienst van de gemeente.  Er wordt onderzocht of er ruimte is voor een “sociale kruidenier” en voor een kwaliteitsvolle tweedehandskledingszaak.  Hierbij moet er ook aandacht gaan naar  herbruikbare kledij voor jeugd- en sportverenigingen.

Beleid gemeentepersoneel

  • De gemeentefusie heeft een grote impact op het gemeentelijk personeel, aangezien er geen optimale afstemming meer is tussen de personeelsuren en de in te vullen functies.  Het is van groot belang dat er zowel een kortetermijn- als een langetermijnplan is en dat dit op een heldere en open manier wordt besproken met de werknemers.  Doorgroeimogelijkheden en alternatieve jobinvullingen moeten duidelijk worden gecommuniceerd.
  • Indien personeelsleden interesse hebben om over te schakelen naar een job binnen een ander niveau of in een andere gemeente, dient er begeleiding te worden voorzien.
  • Het aantal vaste benoemingen wordt afgebouwd en zoveel mogelijk vermeden.
  • Een open en positieve werksfeer komt iedereen ten goede, in de eerste plaats de inwoner aan het loket.  Er moet steeds ruimte zijn voor inspraak, overleg en (afhankelijk van de functie) flexibele werkuren.
  • Personeel dat met de fiets wil komen werken, wordt daarin aangemoedigd.  Er worden doucheruimtes voorzien en de mogelijkheid om een samenaankoop te doen van elektrische fietsen wordt bekeken.

Beperkte en duidelijke gemeentebelastingen

  • De opcentiemen moeten omlaag, zodat elke inwoner voordeel heeft bij de gemeentelijke fusieoperatie.
  • Wij willen slechts een beperkt aantal gemeentelijke belastingen.  Een belasting op leegstand en verkrotting kan de leegstand in de dorpskernen helpen bestrijden en mee zorgen voor levendige dorpskernen.
  • De tussenkomst in de huisvuilbelasting moet gedifferentieerd worden toegepast, met meer tussenkomst voor wie het financieel moeilijk heeft.

Commanderij Gruitrode

  • De restauratie en herbestemming van de Commanderij van Gruitrode is een goede zaak voor het dorpszicht van Gruitrode aangezien het gebouw zich nu in een sterk vervallen toestand bevindt.  N-VA Oudsbergen vindt het echter geen goed plan dat de inwoners voor alle kosten moeten opdraaien.  Gezien de zwaar vervallen toestand van de commanderijhoeve en de onduidelijke situatie over de stabiliteit van de ondergrond, is het nog maar de vraag hoeveel de restauratie exact zal kosten (voorlopig geschat op 12 miljoen).  Het gegeven dat privé investeerders nooit ver zijn geraakt met de restauratie, baart de N-VA grote zorgen.  
  • Het huidige gemeentebestuur is van plan de Commanderijhoeve in te richten als cultuurcentrum en het huidige Cultuurpunt af te breken.  Ook dit baart de N-VA zorgen, aangezien de opbrengsten van een cultuurcentrum nooit kostendekkend zullen zijn en omdat er 5 km verderop, in Opglabbeek, pas nog veel geld werd gespendeerd aan een nieuw cultuurcentrum.  Dit lijkt dan ook op verspilling van gemeenschapsgeld.  Bovendien is de infrastructuur van de Commanderijhoeve veel minder goed afgestemd op een functie als cultuurcentrum.
  • Het huidige Cultuurpunt biedt plaats voor tal van verenigingen en is qua ruimtelijke indeling goed afgestemd op deze functie.  Wat ons betreft wordt het Cultuurpunt wel opgeknapt, maar niet afgebroken.  
  • Als het aan ons ligt, worden er alsnog privépartners gezocht.  Een brouwerij-annex café, een woonproject met een mix tussen woningen voor senioren en starters en gemeenschappelijke (moes)tuin en ruimte voor kleinvee, eventueel in combinatie met een ruime en lichte bibliotheek die klaar is voor de toekomst en met voldoende ontmoetingsruimte, … zijn wat ons betreft invullingen die alleszins onderzocht moeten worden. 
  • Eigenlijk had men voor de aankoop van de Commanderij een behoeftenstudie moeten doen, om na te gaan of de aankoop van dit gebouw en de invulling die eraan gegeven kon worden een meerwaarde voor de gemeenschap kon betekenen.  De N-VA betreurt dan ook dat de aankoop zonder verder overleg met andere partijen of inwoners werd beklonken.