Gemeenteraad april 2022 - een verslag

Op 4 mei 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Er stonden heel wat punten op de agenda van de gemeenteraad van verleden week.

Een punt dat nogal wat debat met zich meebracht, was het punt over de gemeentelijke trajectcontroles.  Uiteraard vindt onze N-VA fractie het goed dat er aandacht gaat naar verkeersveiligheid. En waar nodig, moeten er maatregelen worden genomen. Alleen is volgens de N-VA de link tussen de trajectcontroles en veiligheid niet zo heel duidelijk. De 9 trajecten zijn netjes verdeeld over de verschillende dorpskernen, zonder dat het duidelijk is of er inderdaad snelheidsproblemen waren. Bij dergelijke geautomatiseerde boetes, zonder al te veel flankerend beleid, begint het toch ook wat te hebben van een verdoken gemeentebelasting. Tegen het einde van de legislatuur wil men er immers meer dan 1 miljoen euro per jaar mee ophalen. Op te volgen dus. Frieda Gijbels vroeg of er ook rekening mee werd gehouden dat mensen die gecontroleerde trajecten gaan ontwijken en dat er dus meer sluipverkeer zal ontstaan. Dat zou immers een erg onwenselijk gevolg zijn, met net het omgekeerde effect: meer onveiligheid.

Ook stonden de toelagen aan de acht Kerkfabrieken weer op de agenda. De gemeente moet immers tussenkomen in tekorten die er bestaan in de exploitatie. En die zijn er wel degelijk. Ongeveer een miljoen euro zullen we deze legislatuur moeten bijspringen. Niet moeilijk als je bedenkt dat het kerkbezoek de laatste jaren serieus is teruggelopen. Dergelijke situatie is uiteraard onhoudbaar. Als we onze kerkgebouwen opnieuw willen doen leven en willen teruggeven aan de gemeenschap, dan zal er toch echt ernstig moeten worden gesproken met de Kerkfabrieken en het bisdom. De ideeën om een nieuwe invulling te geven aan de kerkgebouwen, die moeten uiteraard aangereikt worden door de buurtbewoners, voor wie “hun” kerkgebouw onlosmakelijk verbonden is met het karakter van hun dorpskern en vaak ook met vele herinneringen. Verschillende andere gemeenten geven daarbij het goede voorbeeld. Oudsbergen blijft opnieuw achter. Een punt waar we al jàren op hameren.

Verder leerden we dat het gemeentebestuur een hele bijzonder manier heeft gevonden om te besparen. Om de gemeente op te fleuren zullen er immers bloementorens worden aangekocht voor ongeveer 83.500 euro. De kosten voor aanplanting en onderhoud worden geschat op 10.000 euro per jaar. In het verleden werd er – enkel in Opglabbeek – gewerkt met bloemenmanden en dat kostte 10.000 euro per jaar. Hoezo was er dan sprake van een besparing, wilden we weten? En, vroeg Ilse Hindrikx, letten we in deze economisch krappe tijden wel voldoende op de kleinere uitgaven? Awel, legde men uit: “Stel dat men in het voormalige Meeuwen-Gruitrode ook gewerkt had met bloemenmanden, dan zou dat meer dan 20.000 euro per jaar zijn geweest. Dus dan is dit nieuwe concept een besparing!” Voor wie in het voormalige Meeuwen-Gruitrode woont, waar men nooit dergelijke bloemenversiering heeft gebruikt, is het dus helemaal geen besparing maar een extra uitgave, want vroeger deden we het gewoon niet!

De N-VA fractie voegde ook een aantal interpellaties toe aan de agenda.

Zo wilden we weten welke impact de inflatie en de energiecrisis hebben op de loon- en de energiekosten en waar het gemeentebestuur dacht te besparen. Groot was onze verbazing toen we hoorden dat er inderdaad een serieuze impact zal zijn (6 miljoen extra kosten), maar dat men nog niet wist op welke manier dat zou worden opgelost. Het zou wel besproken worden tijdens de volgende aanpassing van het meerjarenplan. Hoorden we dat goed? Is dat wat een goede huisvader zou doen?  Moet er geen besparingsplan klaarliggen, om te voorkomen dat de begroting op orde blijft?

Verder vroegen we of onze horeca de mogelijkheid zou behouden om – zoals tijdens de laatste “corona”zomers een groter terras in te richten tijdens het zomerseizoen. De bevoegde schepen antwoordde dat er een kader zou worden ontworpen en dat het voor elke zaak apart zou worden bekeken. Heel goed, maar wel wat laat, als je bedenkt dat de meeste horecazaken toch heel wat voorbereidingen moeten treffen als hun terrasoppervlakte vergroot en dat het zomerseizoen al in mei begint.

Tenslotte vroegen we om meer inzicht te krijgen in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Volgens het decreet lokaal bestuur, moet een vertegenwoordiger van elk samenwerkingsverband namelijk twee keer per jaar een toelichting geven in een openbare zitting van de gemeenteraad. De meerderheid zag dat blijkbaar niet meteen zitten. Nochtans is dit volgens onze fractie erg belangrijk. De intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (denk aan Limburg.net, Fluvius, sociale huisvestingsmaatschappijen) vallen buiten de controle van een gemeenteraad en dreigen op die manier te ontsnappen aan de democratische controle. We blijven dus op onze strepen staan. Wellicht hoeft er niet van elk samenwerkingsverband (we hebben er 27! Ook een probleem op zich...) twee keer per jaar een toelichting te komen, maar toch zeker wel van de meest belangrijke.

Rond 23u30 werden de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn afgesloten.

We houden alleszins de vinger aan de pols voor u!