Gemeenteraad december - een verslag

Op 2 januari 2023, over deze onderwerpen: Financiën en Begroting, Gemeenteraad

Dat had u nog te goed, het verslag van de laatste gemeenteraad van verleden jaar.

Maar eerst wil ik beginnen met iedereen het allerbeste toe te wensen voor dit nieuwe jaar. Een jaar vol energie, een goede gezondheid en vele fijne ontmoetingen.

De N-VA fractie zal zich alleszins blijven inzetten en het CD&V beleid kritisch, maar constructief blijven evalueren.

Om te beginnen was het een hele vreemde december-raad. Normaal wordt er in de laatste gemeenteraad van het jaar immers altijd het budget voor het jaar nadien vastgelegd en besproken. “Wat willen we volgend jaar doen en hoeveel budget trekken we daarvoor uit?” – dat is normaal de hoofdbrok van zo’n eindejaars gemeenteraad.

Maar niet dus. De CD&V schuift die begrotingsbespreking op. En niet zomaar een beetje. Tot in juni maar liefst! Dat is nog nooit gebeurd, noch in Opglabbeek, noch in Meeuwen-Gruitrode en dat is een teken aan de wand. Dat wil zeggen dat ze in de penarie zitten. In plaats van duidelijke maatregelen te nemen, sluiten ze de ogen, vragen ze aan hun diensten om het zuinig aan te doen en hopen ze dat het in juni beter zal gaan. Geen goed huisvaderschap dus. En eens zo triest wanneer je bedenkt dat de fusie ons net in betere papieren had moeten steken. Meer dan 11 miljoen heeft die ons opgeleverd, maar blijkbaar zijn die centen ondertussen al verdampt.

De sporthal in Opglabbeek dan. Het nieuwe complex wordt nu geraamd op 14,65 miljoen en dat maakt het een van de duurste van de wijde omgeving. Nu, er moest een nieuwe sporthal komen, maar de vraag is natuurlijk op welke manier je het wil aanpakken en of het superduur moet zijn om goed te zijn, of dat dezelfde doelstellingen bereikt kunnen worden met een meer bescheiden budget.

Bijzonder verontwaardigd waren we over de vraag van de Landelijke Gilde (waarin de burgemeester betrokken is als bestuurslid) om retroactief een subsidie te verkrijgen van maar liefst 3000 euro. Lut Witters verwoordde het voor onze fractie: “het gaat hier om puur eigenbelang en men zou zich moeten schamen om een subsidie aan te vragen voor een evenement dat al gepasseerd is, waar er geen afwegingskader voorzien is,  en waarvan de burgemeester én voorzitter van de gemeenteraad lid is van het bestuur. Bovendien maakt de Landelijke Gilde deel uit van de Boerenbond, waarvan toch geweten is dat het nu niet bepaald de meest behoeftige instelling is.” Dat de burgemeester bij dit agendapunt even in het publiek ging zitten en niet mee zou stemmen, maakte voor onze fractie geen verschil. De CD&V meerderheid was toch van plan om dit punt goed te keuren. Maar uiteindelijk werd de meerderheid toch blijkbaar een beetje verlegen, want het punt werd van de agenda gehaald. En terecht.

Jorn Neyens stelde vragen over de toegang van Oudsbergse jongeren tot het Jongeren Advies Centrum (JAC) met betrekking tot hun (mentaal) welzijn en vroeg om zeker genoeg inspanningen te doen om jongeren te informeren over de mogelijkheden die er zijn.

Het plan “SURE 2050” is afgelopen, met als resultaat een overzicht van enkele gemeentelijke gebouwen en hun energiezuinigheid. De bedoeling is dat dit plan gebruikt wordt om de gemeentelijke gebouwen energieluwer te maken. Ik vroeg om dit plan en de vorderingen ook openbaar te maken, zodat de Oudsbergenaren kunnen zien dat de gemeente wel degelijk inspanningen doet en ook welke.

Verder gaat de gemeente een overeenkomst aan met Sciensano om de gezondheid van de Oudsbergenaren in kaart te brengen. Een goed idee, maar wel rijkelijk laat. Hoe kan je nu het beleid afstemmen op de resultaten als die pas in 2023 bekend zullen zijn? De legislatuur loopt in 2024 immers al af!

Vervolgens werd het punt behandeld dat wij de vorige gemeenteraad hadden gevraagd: “Hoe staat het met het ziekteverzuim en het verloop van gemeentepersoneel”? We hadden hieromtrent immers verontrustende signalen opgepikt.

In plaats van de bevoegde schepen, werd de algemeen directeur de arena ingestuurd met cijfers en tabellen. Hij moest het maar uitleggen, leken burgemeester en schepenen te denken. Eigenlijk een beetje gemeen, want de eindverantwoordelijkheid ligt wel degelijk bij de politiek!

En met 18,31% ziekteverzuim waren de cijfers wel degelijk verontrustend. Bovendien waren recent verschillende diensthoofden opgestapt.

Dat is problematisch, omdat daardoor de resterende personeelsleden en ook de dienstverlening onder druk komen te staan.

Er werd uitgelegd dat er allerlei trajecten en projecten werden opgestart, dat men werk zou maken van een verzuimbeleid (nu pas?), maar aan de kern van de zaak werd volgens ons niet geraakt.

Want waar gaat het om, wanneer je een organisatie aantrekkelijk wil houden als werkplek? Het gaat dan om erkenning van elke werknemer, om medezeggenschap, om de vrijheid om te kunnen spreken en ventileren (ook tegenover oversten), het gaat om fier zijn op de organisatie en het gevoel hebben een essentiële schakel te zijn in het geheel. Dat is de “bottomline” en dat maakt mensen weerbaar en veerkrachtig. Helaas daarover geen woord.

En ook geen woord over een brede externe doorlichting, die toch essentieel is om een juiste diagnose te kunnen stellen. Eerst een diagnose, dan de therapie. En dan niet enkel voor het management, zoals is gebeurd, maar voor àlle werknemers.

Misschien is de algemene conclusie van die laatste raad van het jaar toch opnieuw dat een absolute meerderheid absoluut niet gezond is voor een gemeente. Hopelijk kunnen we voldoende Oudsbergenaren daar van overtuigen. We zullen alleszins ons beste beentje voor zetten in dit nieuwe jaar, zodat we dat vertrouwen kunnen winnen.

Frieda (fractieleider N-VA Oudsbergen)