Gemeenteraad mei 2023

Op 23 mei 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Een fraai beeld was het niet, gisteren op de gemeenteraad.

Het bestuur laat toch heel wat steken vallen. U had er gisteren bij moeten zijn. Het was namelijk een bijzonder geanimeerde gemeenteraad, met degelijk oppositiewerk (al zeggen we het zelf).
Het hele relaas is binnenkort te horen via de audio-opname, maar de voornaamste punten overlopen we graag even met u.

JAARREKENING
Om te beginnen stond de goedkeuring van de jaarrekening op de agenda. Op zich een technisch punt, maar toch kwamen een aantal opvallende zaken naar voren. Zo had Lut Witters van onze fractie zich gebogen over de facturen en stelden we de vraag welke procedure wordt doorlopen om te beslissen of kosten al dan niet worden terugbetaald aan het schepencollege. We vonden namelijk facturen voor Voka evenementen, een diner en overnachtingen voor het BK Wielrennen, voor een etentje bij de Slagmolen... Het zou best kunnen dat die kosten noodzakelijk waren voor een goede werking van onze gemeente, maar een beetje meer duiding en duidelijkheid is wel wenselijk. We vroegen dan ook om de procedure die gebruikt wordt om gemaakte onkosten terug te betalen met ons te delen. De noodzakelijkheid van dergelijke kosten moet volgens ons namelijk glashelder kunnen worden aangetoond.
Verder viel op dat maar liefst 26 miljoen geplande investeringen van 2022 verschoven worden naar dit jaar. Samen met de al geplande investeringen wordt dat stilaan een plan dat nog maar heel moeilijk te realiseren zal zijn. De meerderheid is al langer gekend om een hele lage realisatiegraad, dus benieuwd of het deze beleidsperiode beter zal zijn. We hebben overigens al veel langer dan vandaag gewaarschuwd voor megalomanie.
Ook werd er meer dan 2 miljoen (of 15%) minder uitgegeven aan personeelskosten dan voorzien. De bevoegde schepen gaf aan dat men daar een betere inschatting voor zou moeten maken, “maar dat dat waarschijnlijk niet meer zou lukken voor dit jaar, want dat was alweer half voorbij”. Awel ja. Dat is de reden waarom we zo verontwaardigd waren dat de begroting niet aan het eind van 2022 werd bijgestuurd (zoals dat elders gebeurt), maar dat dat naar midden 2023 werd verschoven.
Maar het begrotingsdebat zal volgende maand nog ten gronde worden gevoerd.

KERKFABRIEKEN
We konden een klein feestje vieren. Enfin, het was eerder een herdenkingsplechtigheid. Want we stellen met de N-VA fractie al exact 10 jaar vragen over het kerkenbeleidsplan. En nog steeds zit er geen schot in de zaak. Ongeveer een miljoen van uw belastinggeld gaat elke legislatuur naar de 8 kerken van onze gemeente, terwijl ze nog nauwelijks worden gebruikt. Het kerkenbeleidsplan blijft dode letter. De plannen die gemaakt waren voor de Sint-Martinuskerk in Meeuwen liggen stof te vergaren. De schepen vond dat projecten maar van onder uit moesten groeien en verkondigde dat er geen ondernemers te vinden waren die interesse hadden in die gebouwen. Toen ik vroeg wanneer er een oproep is geweest naar ondernemers toe, bleek die er helemaal niet geweest te zijn.
En de Kerkfabriek wou niet mee. En er was het kerkendecreet. En wat zouden wij dan doen. En het zou nog duurder worden allemaal. En er was dit. En er was dat. Les excuses sont faites pour s’en servir. Het is altijd makkelijker om excuses te vinden om iets niet te doen dan de moed te vinden om verandering te bewerkstelligen. In andere gemeenten zijn tal van voorbeelden te vinden van mooie herbestemmingen en nevenbestemmingen van kerkgebouwen, waardoor die gebouwen weer volop worden gebruikt, dus onmogelijk is het zeker niet. Snuisteren en inspiratie opdoen kan alvast hier: https://www.parcum.be/nl/herbestemming-kerken?search=

DADING JUDO
De Judoclub van Gruitrode heeft een aantal jaar geleden een overeenkomst gesloten met de gemeente waarbij ze een gebouw konden zetten op gemeentegrond in erfpacht (aan de sportzone in Meeuwen). Het gebouw werd geraamd op bijna 1,5 miljoen euro en de Oudsbergse gemeenschap zou daar 33% (479.000 euro) aan bijdragen. Daarnaast werd de parking aangelegd op kosten van de Oudsbergenaar (600.000 euro).
Doordat er een vertraging van ongeveer 5 maanden was opgetreden (omwille van parking en wegenis en een bodemonderzoek), geeft de Judoclub aan dat de kosten veel hoger opgelopen zijn dan gepland en vroegen ze de Oudsbergenaar om nog een flink pak extra bij te dragen.
Omdat het subsidiereglement zulks niet toelaat, dreigde men een juridische procedure aan te spannen tegen de gemeente.
Het gemeentebestuur stelde nu op de gemeenteraad voor om een akkoord (dading) te maken – om een juridische procedure te vermijden - voor 90.000 euro.
En hoewel onze fractie de Judovereniging alle goeds toewenst en hoewel we het bijzonder knap vinden dat ze de kosten van 1,5 miljoen al hebben kunnen reduceren tot ongeveer de helft door het harde werk van vele vrijwilligers, kunnen we ons niet akkoord verklaren met deze werkwijze.
De gemeente heeft volgens ons onvoldoende aangetoond dat er een fout werd gemaakt en dat men dus een gerechtelijke procedure moet vrezen. Bovendien zat er ook geen juridische onderbouwing vanwege de Judo in het dossier.
Het lijkt dus op een extra subsidie, wat fundamenteel oneerlijk is ten opzichte van de belastingbetaler en ten opzichte van andere verenigingen. We gaven aan tegen te zullen stemmen. Niet omdat we tegen de ambities van de Judoclub zijn, maar wel omdat we willen bewaken dat er op een goede manier wordt bestuurd, in het belang van alle Oudsbergenaren.
Ilse Hindrikx lichtte ons standpunt overigens op schitterende wijze toe. Zeker te herbeluisteren!
Onze collega’s van Open Oudsbergen hielden een uitgebreid betoog, waarbij ze aangaven dat er ook nog een fundamentele fout was geslopen in één van de documenten, waardoor het hele dossier op de helling kwam te staan.
De meerderheid haalde daarop het dossier van de agenda. Men stond dus niet bepaald sterk in de schoenen... Wordt vervolgd.

AFFICHES MARCO'S FEEST
Er moest nog een wijziging van een politiereglement rond de organisatie van evenementen worden goedgekeurd en dat leek ons de geschikte aanleiding om eens te polsen naar de reglementering rond het plaatsen van affiches. De hele gemeente is immers bezaaid met grote affiches van “Marco’s feest”. Ook op het openbaar domein. Bovendien was nergens een verantwoordelijk uitgever vermeld, terwijl dat wel degelijk noodzakelijk is volgens het Belgisch Strafwetboek (art. 299 en 300).
Groot was onze verbazing toen Marco himself aangaf dat er eigenlijk geen reglement was, “maar dat ze ermee bezig waren met het Agentschap Wegen en Verkeer, maar dat die “zover nog niet waren””. De affiches werden dus zomaar geplaatst, op niet reglementaire plaatsen, zonder verantwoordelijk uitgever. En dat door de burgemeester zelf! Je zou denken dat die net het goede voorbeeld wil geven, maar niet dus.

Leve de chaos. Dat vat de gemeenteraad zowat samen...

Frieda Gijbels, fractieleider N-VA Oudsbergen