Persbericht - "Laat de oude sporthal staan en geef ze aan de jeugd"

Op 26 mei 2021, over deze onderwerpen: Jeugd & Senioren
N-VA fractie Oudsbergen

Er zijn plannen om de sportzone in het centrum van Opglabbeek op te waarderen. Renaud Hamal van de fractie N-VA Oudsbergen vindt het niet meer dan logisch dat er in Opglabbeek nieuwe sportvoorzieningen komen, de sportinfrastructuur was volgens hem inderdaad gedateerd. Het masterplan voorziet de afbraak van de bestaande sporthal en de bouw van een nieuwe hal, wat verder op het terrein.  Toen Renaud Hamal, praktiserend architect, het masterplan eens goed onder de loupe nam, viel hem meteen iets op.

Renaud Hamal: “Op het masterplan zijn op de parking stippellijnen voorzien, waar de jeugd een paar keer per jaar een tentfuif zou kunnen organiseren. Die tentfuiven zijn ondertussen een traditie in Opglabbeek, maar vragen wel wat van de organisatoren, veelal jeugdbewegingen, die dagen in de weer zijn om de tent op te bouwen en af te breken. Maar het vergt ook wel wat van de buurtbewoners, een tent houdt immers bijzonder weinig nachtlawaai tegen. Bovendien was het in dit concept noodzakelijk om een grote open vlakte te behouden op de parking. Niet echt ideaal.”

Door het plan te bestuderen, kwam Renaud Hamal echter op een ander idee. Waarom de bestaande sporthal niet gewoon bewaren en aan de jeugd geven? Hij haalde daarbij inspiratie bij Jeugdcentrum “Rondpunt 26” in Genk.

Renaud Hamal: “Alles is immers aanwezig. Er zijn ruimtes voor vergaderingen en kleinere activiteiten, er is een toog, sanitair, een parking, er kan een grote fuif worden georganiseerd... Bovendien kan door het uitsparen van de afbreekwerken budget worden vrijgemaakt voor de renovatie waar nodig. Je zou er ook over kunnen denken om het jeugdhuis naar de sporthal te verhuizen. Mogelijkheden te over.”

Renaud Hamal ziet bovendien nog andere troeven. Hij noemt het cultuurcentrum den Ichter, dat op die manier wat kan worden ontlast. Bovendien moet er dan geen grote vlakte worden vrijgelaten, enkel om een paar keer per jaar een tent op te plaatsen.

“We zullen dit idee alleszins voorleggen aan de gemeenteraad. We hopen dat het op zijn minst ernstig zal worden overwogen en bestudeerd. Het lijkt me een kans die we niet mogen laten liggen.”

Renaud Hamal

Fractie N-VA Oudsbergen