Verslag gemeenteraad 25 septemer 2014

Elektronisch betalen wordt mogelijk in het gemeentehuis… mede dankzij de N-VA fractie…sneller dan voorzien! 

Ondanks het feit dat het gemeentehuis vernieuwd werd, en men niet echt keek op de kosten (herinnert u onze eerdere berichtgeving in verband met het overschrijden met 550.000 euro van het budget?), toch werd er nog steeds geen systeem van elektronische betalingen voorzien. 

De N-VA fractie stelde tijdens deze gemeenteraad voor om op korte termijn de nodige voorzieningen te treffen om elektronische betalingen mogelijk te maken.

Het lijkt ons een evidentie dat men in 2014, in een (pas vernieuwd!!) gemeentehuis betalingen kan uitvoeren met betaalkaarten en niet uitsluitend met cash. Dit bevordert bovendien het veiligheidsgevoel van bewoners die nu soms verplicht worden om aanzienlijke bedragen in cash te moeten dragen.  

Schepen Bongaerts antwoordde ons dat net op de dag dat N-VA dit besproken had met enkele medewerkers van het gemeentehuis, het gemeentebestuur de aanvraag doorgevoerd heeft…wel heeeeel erg toevallig! We zijn er zeker van dat onze vraag dit initiatief alvast significant versneld heeft. 

Verder had de N-VA fractie volgende agendapunten toegevoegd, ter verduidelijking van de volgende 3 dossiers: 

  1. Stroomplan:risico’s en maatregelen 

    - Is er een overzicht van de mogelijke risico’s?   In het bijzonder risico’s voor KMO’s,  veiligheidsdiensten,  gemeentediensten,  het woonzorgcentrum?  Indien ja,  kan u deze verduidelijken.  Indien neen,  plant u nog op korte termijn de risico’s in kaart te brengen?

    - Werd er reeds een overzicht gemaakt van de bedrijven en handelszaken die noodgeneratoren hebben voorzien?  

    -Werkt u op basis van de 2 voorgaande vragen aan een noodplan?  Indien ja,  wanneer wordt dit bekend gemaakt?

    -Is het gemeentebestuur bereid op korte termijn een informatie-avond voor alle inwoners,  handelszaken en KMO’s van Meeuwen-Gruitrode hier omtrent te organiseren om de mogelijke risico’s te verduidelijken,  alsook de mogelijke maatregelen die getroffen kunnen worden toe te lichten?  Of minstens een verduidelijking te geven in één van de komende infobladen.

    -Is het gemeentebestuur bereid om een initiatief op te starten aangaande een gezamenlijke aankoop voor noodgeneratoren,  voor geïnteresseerde particulieren en bedrijven uit onze gemeente?

    -Plant het gemeentebestuur een noodgenerator aan te schaffen om de eigen diensten operationeel te kunnen houden?

     

    Uit het antwoord van de burgemeester mogen  dat de situatie toch wel ernstig wordt bestudeerd.  Zo blijkt uit informatie van Elia,  dat bij een gewone winter er waarschijnlijk een afschakeling kan zijn van +/-50 uren, terwijl bij een strenge winter dit zou kunnen oplopen tot meer dan 116 uren.  Gezien het risico dus reëel is,  heeft het gemeentebestuur 3 prioriteiten gedefinieerd:  1)Het verzekeren van een  ”crisiscel”  in het gemeentehuis,  zodat dit operationeel kan blijven bij een eventuele stroomafschakeling,  2)  een”infopunt”  waar bewoners van de gemeente terecht kunnen in geval van noodsituaties,  en 3)  het verzekeren van de veiligheidsdiensten.

    De KMO’s en bedrijven kunnen terecht voor inforatie bij het gemeentebestuur,  maar het gemeentebestuur neemt geen aktieve rol in het oplijsten van welke risico’s er  bestaan bij de bedrijven uit onze gemeente.

     

  2. “Ovonde”-Plockroy:  Analyse en bevindingen 

    Nu dat de nieuwe ovonde in gebruik is genomen,  komen er van vele inwoners uit onze gemeente de eerste opmerkingen en vragen.  Zeker aangezien er recent reeds enkele ongevallen zijn gebeurd.

    De N-VA-fractie had daarom volgende vragen:

    1)Werd er reeds een evaluatie uitgevoerd?  Indien ja,  wat zijn de bevindingen?  Indien niet,  wanneer wordt een evaluatie gepland?

    2)  Is het gemeentebestuur bereid om aanbevelingen te maken aan de bevoegde instanties om mogelijke risico’s te beperken:

                   - snelheidsbeperking bij indraaien,  komende van Meeuwen naar Gruitrode

                   - betere gevaarindicatie komende van Gruitrode richting Genk

                   -Aanpassing”wateropvangbekken”

    3)  Wanneer wordt de bushalte afgewerkt?   

    Schepen M.  Goossens verduidelijkte dat er nog geen analyse gebeurd is door maar dat ze de aanbevelingen van AWB (Agentschap Wegen & Verkeer)  volgen.  Wel zou er een evaluatie gebeuren in Decemer2014.

    In dat opzicht wilde hij niet bevestigen,  noch ontkennen,  of de voorgestelde aanpassingen nodig zullen zijn of niet.  Wel kon hij meedelen dat de bushalte begin Oktober zou afgewerkt worden. 

  3. Status fietspaden N73 Grote Baan: Update evolutie en effectieve startdatum werken?

    Ook al werd er verleden jaar gecommuniceerd dat de werken aan de N-73 spoedig zouden starten en er weldra fietspaden zouden liggen langs alle belangrijke gewestwegen. Toch lijkt er niet veel vooruitgang geboekt te worden. Daarom vraag de N-VA fractie verduidelijking in verband met de redenen waarom men niet verder gevorderd is met dit project, alsook de exacte datum wanneer deze werken zullen starten. 

    Volgens de bevoegde schepen wordt de vertraging veroorzaakt door enkele nog niet afgeronde onteigeningsdossiers.

 

Agendapunten vanwege het gemeentebestuur:

Twee van de agendapunten werden verdaagd naar de volgende zitting, aangezien volgens de bevoegde schepenen verdere correcties nodig waren in de te schrijven besluiten. 

  1. Retributie op de frituren en handelskramen uitgezonderd kermiskramen, gebruikmakende van het openbaar domein. Opheffing gemeenteraadsbesluit van 17 december 2012 en het opnieuw invoeren van dit retributiereglement vanaf 01 oktober 2014.

  2. Retributiereglement op de aflevering van toeristische brochures, fotokopieën, diverse lijsten en adressen, verkoop van streekdrank, ..., opheffing van het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2012 en het opnieuw invoeren van het retributiereglement vanaf 01 oktober 2014, dienstjaren 2014 tot en met 2018. 

 Verder bespraken we onderstaande punten, geagendeerd door het gemeentebestuur, waarvoor ook de N-VA fractie hun goedkeuring gaf: 

- Belasting op het afleveren van administratieve stukken (zoals paspoorten, rijbewijzen, etc.) 

- Aanpassing personeelsbehoefteplan en personeelskader 

- Plaatsen draadafsluiting sportzone Gruitrode. De raming bedraagt € 13.000,00 excl. btw of € 15.730,00 incl. 21% btw. De opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. 

- Recht van opstal van grond gelegen op de Donderslag aan de Vlaamse Overheid, deelgemeente Wijshagen. Hier zal er eenhondenlosloopzone” ingericht worden.

 

 

- Openbare verkoop van hout aan de bevolking, dienstjaar 2015- schattingsprijs van 6 360,00 EUR

 

 

- Openbare verkoop van hout aan koopman, dienstjaar 2015- schattingsprijs van 24 100,00 EUR, exclusief BTW en kosten.

 

- Onderhandse aankoop van gronden in de uitbreiding van de kmo-zone te Meeuwen, met een totale oppervlakte van 2ha 77a 50ca.Deze gronden worden verworven voor de som van 137 731,12 euro, plus 20 812,50 euro pachtvergoeding. In dit dossier bemerkte de N-VA fractie dat er een ernstige schrijffout was…zo was er sprake van een pachtvergoeding van 35.400 euro voor één van de huidige eigenaars, ipv een pachtvergoeding van 3.540 euro.

 

- Onderhandse aankoop van grond aan de commanderij te Gruitrode, met een oppervlakte van 53a 95ca, eigendom van de vzw Kasteel Gruitrode, voor de som van 7 500,00 euro.

 

- Bepaling van de verdeelsleutel mbt de gemeentelijke dotatie voor het jaar 2015 en volgende aan de hulpverleningszone Noord-Limburg.

 

- Voertuigen en machines tgv de technische buitendienst, dienstjaar 2014. Aankoop van een zijklepelmaaier. De raming bedraagt € 12.000,00 excl. btw of € 14.520,00 incl. 21% btw.